نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی موادی از لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی را تصویب کردند.

نمایندگان ماده 17 این طرح را با 156 رای موافق، 20 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس این ماده، در پنج سال اول اجرای این قانون، به منظور تشویق صاحبان مشاغل که فروش های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده و کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است معادل 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می کند یا یک درصد فروش وی حداکثر تا شصت میلیون ریال در هر دوره مالیاتی را به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی کسر کند.

بر اساس تبصره این ماده، پاداش مودیان موضوع این ماده طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آن ها در همان سال کسر می شود، پاداشتی که به این مودیان تعلق میگیرد از پنجاه درصد مالیات عملکرد ابزاری آن ها بیشتر نخواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 18 این طرح را با 160 رای موافق، 25 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، به منظور تشویق مصرف کنندگان نهایی که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می شود، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از هر 10 صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه های فروشگاهی یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی بر خط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار بر اساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است را به حساب بانکی وی مسترد کند، جوایز مزبور از محل وصولی جاری این سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت می شود.

نمایندگان مجلس ماده 19 این طرح را با 155 رای موافق، 30 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 199 نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است اظهارنامه های مالیات بر عملکرد آن دسته از اشخاص مشمول را که تمامی مقررات این قانون را رعایت کرده و اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مودیان تنظیم در مهلت مقرر ارائه کرده باشد، از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان راستی آزمایی کرده و در صورت احراز صحت، اظهارنامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول کند.

نمایندگان در تبصره این ماده مقرر کردند به منظور حصول اطمینان از صحت اسناد اظهار شده در سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی مجاز است حداکثر دو و نیم درصد مودیان مشمول قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را که عضو سامانه مودیان هستند به صورت تصادفی انتخاب کرده و دفاتر آنان را مطالبه یا برای مشاهده دفاتر و اسناد، به محل کار آنان مراجعه کند، دستورالعمل این تبصره ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، محدودیت مذکور در این تبصره نسبت به مودیانی که عضو سامانه مودیان نیستند وجود ندارد

نمایندگان در ادامه سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند در چارچوب دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر رد این قانون را رعایت کرده و از نرم افزارهای حسابداری مورد تایید کارگروه راهبردی سامانه مودیان استفاده می کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مستثنی کند.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز پیش‌تر براساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن، مشخص شده بود طی نیمه اول امسال به تناسب جدایی بازار معاملات مسکن تهران از رونق، خرید و فروش آپارتمان در شهرهای مختلف از رکود بیرون آمد. اکنون اطلاعات مرکز آمار مشخص می‌کند تابستان امسال حجم خرید خانه در کل کشور ۱۶ درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا کرده. این در حالی است که تعداد واحدهای مسکونی فروخته‌شده در تهران در همین مقطع زمانی حدود ۲۰ درصد کاهش یافت. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تابستان امسال در کل کشور رقمی معادل ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان - میانگین وزنی بر حسب سهم هر استان از کل معاملات - بوده که ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب تورم نقطه‌ای در بازار کشوری مسکن، بدون لحاظ وزن ملکی تهران، کمتر از این بوده است.خرید و فروش زمین مسکونی در شهرها نیز طی تابستان امسال رونق داشته و حجم این نوع معاملات رشد نقطه‌ای ۴۲ درصد را تجربه کرده است. در این گزارش نبض بازار اجاره نیز اعلام شده است.

سه تابلو از بازار مسکن

مرکز آمار ایران نبض سه‌گانه بازار مسکن کشوری را برای تابستان ۹۷ اعلام کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»،مرکز آمار روز گذشته در گزارشی جزئیات تحولات بازار مسکن شهرهای کشور به لحاظ تغییرات سطح قیمت و تعداد معاملات انجام شده در بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی، واحدهای مسکونی و همچنین بازار اجاره مسکن را منتشر کرد. بررسی‌های صورت گرفته از محتوای آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد بازار معاملات مسکن شهرهای کشور در تابستان امسال نه تنها با افزایش شیب رشد قیمت واحدهای مسکونی در مقایسه با یک فصل قبل-بهار ۹۷- و فصل مشابه سال قبل-تابستان ۹۶-مواجه شده است، بلکه میزان رشد تعداد معاملات فروش انجام شده در بازار کشوری مسکن نیز تابستان امسال در مقایسه با یک فصل قبل از آن –بهار ۹۷- بیشتر شده است.

تابستان امسال میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور با عبور از مرز ۲ میلیون تومان به ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان رسید؛این در حالی است که عبور قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور از مرز ۲ میلیون تومان یک رکورد تازه محسوب می‌شود؛تاکنون میانگین فصلی قیمت مسکن در شهرهای کشور از ۲ میلیون تومان عبور نکرده بود وبهار امسال میانگین قیمت فروش واحدهای مسکونی در کل کشور به نزدیک مرز ۲ میلیون تومان رسیده بود؛هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور بهار امسال به‌طور متوسط یک میلیون و ۹۳۷ هزار تومان معامله شد و از این بابت عبور میانگین قیمت کشوری مسکن از مرز ۲ میلیون تومان در تابستان یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور براساس اعلام مرکز آمار ایران در تابستان ۹۷ نسبت به فصل قبل ۱۵ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل-تابستان ۹۶-معادل ۴/ ۴۴ درصد افزایش یافت که از یک زاویه به معنای سرایت جهش قیمتی بازار مسکن شهر تهران به آمارهای کشوری معاملات مسکن در سه ماه دوم سال جاری-تابستان ۹۷-است. حجم(تعداد) معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در کل شهرهای کشور، در تابستان امسال نیز در مقایسه با یک فصل قبل –بهار ۹۷-معادل ۳/ ۱۱ درصد رشد کرده است؛این در حالی است که بهار امسال تعداد معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در شهرهای کشور در مقایسه با زمستان ۹۶ حدود ۴ درصد افت کرد. تعداد معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در تابستان امسال همچنین ۱۶ درصد در مقایسه با تابستان سال گذشته افزایش یافت.  در حالی که تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران تا  تابستان امسال به طور متوسط ۲۰درصد افت کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تحولات و نوسانات شدید قیمتی در بازار معاملات مسکن شهر تهران که تابستان امسال منجر به افت قابل توجه حجم معاملات خرید مسکن در نتیجه افزایش عمق شکاف بین قدرت خرید متقاضیان و سطح قیمت‌ها شد در آمارهای کشوری مربوط به تحولات بازار مسکن شهرهای کشور اثرگذار بوده است؛به این معنا که بخش قابل توجهی از رشد ۴/ ۴۴ درصدی میانگین کشوری قیمت مسکن مربوط به اثر جهش قیمت در بازار مسکن شهر تهران در تابستان امسال بوده است؛بنابراین رشد ۴/ ۴۴ درصدی میانگین قیمت مسکن کل کشور در تابستان امسال به معنای آن نیست که بازار مسکن تمام شهرهای کشور در این بازه زمانی با جهش قیمت مواجه شده است.

تابستان امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با تابستان سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت؛از آنجا که میانگین قیمت مسکن شهر تهران طی تابستان امسال در میانگین کشوری قیمت مسکن اعمال شده است بخش قابل توجهی از نرخ رشد اعلام شده متاثر از میانگین قیمت مسکن شهر تهران و جهش قیمت آپارتمان در پایتخت در سه ماهه دوم سال جاری است. بررسی‌ها حاکی است نوسانات قیمت مسکن در بسیاری از شهرها واستان‌های کشور به مراتب کمتر از رقم اعلام شده –نرخ رشد ۴/ ۴۴ درصدی-بوده است. میانگین مساحت واحدهای مسکونی معامله شده در بازار خرید وفروش تابستانی املاک کل کشور ۱۰۶ مترمربع با میانگین عمربنای ۱۱ سال بوده است. مرکز آمار در این گزارش همچنین تحولات مربوط به میانگین قیمت وتعداد معاملات انجام شده در بازار زمین‌ و املاک مسکونی کلنگی را نیز منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی در کل کشور، تابستان امسال به یک میلیون و۷۲۵ هزار تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با فصل قبل-بهار ۹۷-معادل ۲۹ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل –تابستان ۹۶-حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رشد شدید قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی در کل کشور نیز بی تاثیر از آمارهای مربوط به نوسانات بازار معاملات زمین در پایتخت نیست؛به این معنا که مشابه وضعیت اثرگذار بازار معاملات خرید و فروش مسکن شهر تهران بر تحولات کشوری بازار مسکن،جهش قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران در تابستان امسال نیز در آمارهای کشوری منعکس شده است و بخشی از رشد شدید میانگین قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی در آمار مربوط به تحولات بازار زمین کل کشور، متاثر از جهش قیمت زمین در شهر تهران است.

تابستان امسال میانگین مساحت زمین‌ها و املاک مسکونی کلنگی معامله شده در بازار معاملات مسکن کل کشور به ۳۰۷ مترمربع رسیده است. طی سه ماهه دوم امسال، تعداد معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهرهای کشور در مقایسه با بهار ۹۷ حدود ۱/ ۱۱ درصد و در مقایسه با تابستان سال ۹۶ حدود ۴۲ درصد رشد کرد.

  روایت رسمی از بازار کشوری اجاره

در گزارش مرکز آمار درباره تحولات کشوری بازار مسکن در تابستان ۹۷،نوسانات بازار اجاره نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی این مرجع آماری،متوسط مبلغ اجاره‌ ماهانه به علاوه سه درصد مبلغ ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بازار مسکن کل کشور تابستان امسال به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. این میزان در مقایسه با یک فصل قبل –بهار ۹۷-معادل ۳/ ۱۰ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل –تابستان ۹۶- معادل ۲۶ درصد رشد کرده است. همچنین تعداد معاملات اجاره مسکن در بازار مسکن کل کشور در تابستان امسال در مقایسه با فصل بهار ۹۷،برابر با ۵/ ۳۷ درصد افزایش یافته است که نوعی افزایش قابل انتظار و طبیعی به نظر می‌رسد؛به دلیل آنکه فصل تابستان همواره به‌عنوان فصل اوج نقل وانتقالات در بازار اجاره مسکن شناخته می‌شود وعمده مستاجران در این فصل اقدام به جابه‌جایی در واحدهای مسکونی اجاره‌ای می‌کنند طبیعی است تعداد معاملات اجاره مسکن در این فصل در مقایسه با سایر فصول سال با فاصله قابل توجهی بیشتر باشد. با این حال، آمارها نشان می‌دهد تعداد قراردادهای اجاره مسکن که تابستان امسال بین مستاجران و موجران به امضا رسید در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافته است؛تابستان امسال تعداد معاملات ثبت شده در بازار اجاره در مقایسه با تابستان سال گذشته ۸/ ۹ درصد افت کرد؛این موضوع هرگز به معنای کاهش تعداد مستاجران در بازار مسکن نیست؛ رشد قابل توجه سطح اجاره بها در برخی شهرها از جمله شهر تهران طی تابستان امسال موجب شد بسیاری از مستاجران اقدام به تمدید قرارداد سال گذشته خود با موجران کنند؛ به همین دلیل تعداد قراردادهای جدید در بازار اجاره مسکن حدود ۱۰ درصد در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافت.

میانگین مساحت واحدهای مسکونی اجاره‌ای که تابستان امسال به بازار اجاره شهرهای کشور عرضه شد ۹۷ مترمربع بوده است؛عمربنای این واحدها همچنین به‌طور متوسط ۱۳ سال بوده است. به‌طور قطع تحولات بازار اجاره مسکن شهر تهران که تابستان امسال با افزایش قابل توجه سطح اجاره‌بها مواجه شد در آمار مربوط به تحولات کشوری معاملات اجاره مسکن در سه ماهه دوم سال از اثرگذاری قابل توجهی برخوردار بوده است.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، آمار معاملات بورس نشان می دهد که شاخص های بورس در پایان داد و ستدهای امروز با رشد دسته جمعی مواجه شدند.

رشد شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری شاخص های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۲۱۴۲ واحد رشد معادل ۱.۳۹ درصد به ۱۶۵ هزار ۶۹۲ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۶۲۷ واحد افزایش معادل ۱.۳۹  درصد به ۴۵ هزار ۵۴۹ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۲۹۷ واحد رشد معادل ۱.۱۲ درصد به ۲۶ هزار و ۹۱۰ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۲۰۹ واحد افزایش، معادل ۱.۱۲ درصد به ۱۸ هزار و ۹۵۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۹۱۶ واحد رشد، معادل ۱.۷۵ درصد به ۱۶۹ هزار و ۲۹۷ واحد، شاخص بازار اول با ۱۸۷۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۵ درصد به ۱۱۵ هزار ۵۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۸۴۹ واحد رشد معادل ۰.۹۲ درصد، به ۳۱۳ هزار و ۹۸۶ واحد رسید.

 نمادهای تاثیر گذار

از سویی دیگر امروز ۷ نماد « فولاد با ۳۷۲ واحد، کگل با ۱۹۳ واحد، شپنا با ۱۴۵ واحد، وتجارت با ۱۴۰ واحد، وبملت با ۱۲۳ واحد، وغدیر با ۹۶ واحد و شتران با ۸۸ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

افزایش شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، امروز اکثر شاخص های صنایع تالار شیشه ای با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «محصولات کاغذ با ۱۴۴۷ واحد صعود معادل ۸.۲۵ درصد به ۱۸ هزار و ۹۹۹ واحد، اطلاعات و ارتباطات با ۹ واحد افزایش معادل ۳.۷۵ درصد به ۲۷۲ واحد، بانک ها با ۲۸ واحد صعود معادل ۳.۷۰ درصد به ۸۰۰ واحد، محصولات فلزی با ۹۱۰ واحد ریزش معادل ۳.۴۴ درصد به ۲۷ هزار و ۳۴۸ واحد، مالی با ۵۱۳۸ واحد کاهش، معادل ۲.۹۲ درصد به ۱۸۰ هزار و ۹۳۲ واحد، زراعت با ۳۴۰  واحد افت معادل ۲.۶۲ درصد به ۱۳ هزار و ۲۹۶ واحد، لاستیک با ۶۷۲ واحد کاهش معادل ۲.۵۶ درصد به ۲۶ هزار و ۹۵۳ واحد» رسید.

بیشترین کاهش قیمت ها

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای «چکاران، وتجارت، کخاک، غسالم، سغرب، جبانک و فاسمین» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «شپترو، پدرخش، جنفت، کسعدی، کدما، بشهاب و پرداخت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

توقف و بازگشایی نماد

این گزارش می افزاید : طی معاملات امروز نماد معاملات شرکت‌های «ساختمان اصفهان، بانک تجارت، کارتن ایران، داده‌گستر عصر نوین» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «صنعتی دریایی ایران،پتروشیمی آبادان، بیمه پاسارگاد و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق» متوقف شدند.

به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز جاری بورس، در ۱۱۷ هزار و ۹۰۶ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۷۳۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴ هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۹۵ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان رسید.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، گروه کالایی نخست مربوط به کالاهای اساسی و ضروری است که ارز آن از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین می شود.

گروه کالایی دوم شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می شود که تامین ارز آنها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی است. همچنین گروه کالایی سوم برای کالاهای مصرفی در نظر گرفته شده که ارز آنها ناشی از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارائه در سامانه نیما نیستند.

به گزارش روز یکشنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» درنشست هم فکری و هم اندیشی با اعضای هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بخش خودرو افزود: ساختار خودروسازی کشور تا 2 سال آینده اصلاح می شود و تولید نیز در حال اصلاح است.

وی بیان داشت: قرار شده است خودروسازان اموال غیر تولیدی شان را به فروش برسانند تا بخشی از نقدینگی مورد نیازشان تامین شود .

«عزیز اکبریان» رییس کمیسیون صنایع مجلس در این نشست گفت: باید عرضه و تقاضا را در تولید مورد توجه قرار دهیم، در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیمات ویژه گرفت و تصمیم گیری ها باید سریع باشد. 

همچنین «فریدون احمدی» دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این نشست افزود: بخش خصوصی ابزار مدیریت بحران است و به راحتی می تواند تحریم ها را دور بزند.

وی تاکید کرد: برای اصلاح ساختار تولید خودروی کشور نیز می توان روی این بخش حساب کرد.

احمدی همچنین خواستار حل مشکلات مربوط به ترخیص کالاها در گمرکات شد .

برپایه این گزارش، در ادامه نشست نمایندگان ملت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نقطه نظرات خود پرداختند .

تکمیل طرح های نیمه تمام، اجرای نقشه راه معدن، لزوم تفویض اختیار به معاونان وزیر و لزوم همراهی قوه قضاییه با وزارت صنعت، معدن و تجارت از موارد طرح شده بود .

همچنین نمایندگان بر لزوم تقویت سامانه های اطلاعاتی و بروز کردن اطلاعات تاکید کردند و خواستار ایجاد کارگروهی برای رصد فعالیت واحدهای نیمه فعال و غیرفعال و ساماندهی آنها با برنامه و زمان بندی شدند .



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، بر همین اساس با مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها موظفند سود بانکی را بر اساس حداقل مانده در ماه محاسبه و به مشتریان خود پرداخت کنند. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی در چند سال اخیر اقدام به پرداخت نرخ سود بانکی به صورت روز شمار می‌کردند و پرداخت سود در سال های دور به صورت ماه شمار بوده و بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار شبکه بانکی دوباره به پرداخت نرخ سود به صورت ماهانه رجعت می‌کند.

کارشناسان ارشد نظام بانکی معتقدند شورای پول و اعتبار و همچنین بانک مرکزی با تصویب این مصوبه به دنبال تغییر ماهیت سپرده های کوتاه مدت است و می خواهد تغییر جدی در این نوع از سپرده ها ایجاد کند.

همچنین این کارشناسان می گویند: پرداخت نرخ سود روز شمار به معنای سوق یافتن سود از سپرده های بلندمدت به کوتاه مدت است که البته ماندگاری زیادی ندارد؛ بنابراین نظام بانکی سودی بیهوده به حساب ها پرداخت می کرد.

البته شورای پول و اعتبار در این مصوبه تغییراتی را برای نرخ سود مدنظر قرار نداده و بر همین اساس از بهمن ماه نرخ سود به صورت قبل پرداخت می‌شود و تنها نرخ سود روز شمار حذف می شود و بالاترین نرخ سود آن نیز ۱۰ درصد خواهد بود.

یادآور می‌شود، در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری درباره مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است: با عنایت به مراتب پیش گفته و تاکید بر اینکه لازم است از ابتدای بهمن ماه سال جاری، محاسبه سهم سود علی الحساب سپرده های کوتاه مدت عادی به شرح مذکور در فوق انجام پذیرد و ضمن یادآوری اینکه به موجب مصوبات قبلی شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه های متعدد از جمله بخشنامه شماره ۱۷۳۷۹۳/۹۶ تاریخ پنجم شهریورماه ۱۳۹۶، «حداکثر نرخ سود علی الحساب برای سپرده های کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است»، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ شانزدهم مردادماه سال ۱۳۹۶، به تمامی واحدهای آن بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده، تمهیدات لازم برای اجرای دقیق مصوبه فوق الذکر اتخاذ شود و با اطلاع رسانی مناسب و مقتضی به سپرده گذاران، بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها آمده است که این بانک علاوه بر رصد عملکرد شبکه بانکی در این خصوص، نحوه عمل شرکت های پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک ها و موسسات اعتباری را نیز تحت پایش خواهد داشت و در صورت مشاهده و کشف هرگونه مغایرت یا هرگونه اقدامی که منجر به کتمان یا غیرواقعی جلوه دادن رویدادهای مالی شود، شرکت های مذکور در فهرست اشخاص فاقد شرایط و صلاحیت لازم برای همکاری با شبکه بانکی کشور قرار خواهند گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخلی، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در تذکری گفت: دولت سالانه ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد اما متأسفانه علی‌رغم اختصاص این ارز، امسال متوسط قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر قرار است دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، باید توزیع کالاها را نیز مدیریت کند؛ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از این طریق به جیب دلالان رفته است.

وی به وزرای اقتصادی و رئیس‌جمهور در مورد افزایش قیمت کالاهای اساسی بخصوص کالاهای لبنی تذکر داد و خواستار نظارت بر قیمت کالاهای اساسی شد.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمود صادقی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) در نشست خبری در توضیح عملکرد فراکسیون شفاف سازی و اقتصاد و انضباط مالی، گفت: در حال حاضر مقوله شفافیت تبدیل به گفتمان رایج شده است. ما در فراکسیون برنامه راهبردی مشتمل بر ۹ بند و ۱۲۲ اقدام را تهیه کردیم که اولین راهبرد شفاف سازی فرآیند تصمیم گیری شوراها و کمیسیون‌ها است.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی افزود: فراکسیون توانسته است فرهنگ شفافیت را ترویج داده و آن را تبدیل به یک فرهنگ کند. نگاه ما آن است که هر نهاد متولی امر تصمیم گیری یعنی مجلس، شورای نگهبان، خبرگان، شوراها و دولت باید به سمت شفافیت و انتشار مذاکرات و دسترسی افراد به مذاکرات حرکت کند.

وی ارتقای کارآیی نهاد قضایی و مبارزه با فساد را به عنوان راهبرد دوم این فراکسیون عنوان و اظهار کرد: نهاد قضایی در مقوله شفافیت نقش تعیین کننده‌ای دارد که باید همه فعل و انفعالات شفافیت و استقرار نهاد قضایی و قاضی وجود داشته باشد. در حال حاضر نهاد قضایی طبق قانون اساسی کارآیی لازم به خصوص در پیشگیری از فساد را ندارد.

صادقی مدیریت تعارض منافع را راهبرد سوم این فراکسیون دانست و گفت:‌ امروز یکی از مشکلات کشور ما مسئله تعارض منافع است. تعارض منافع به آن معناست که اقدامات عوارض مفسده انگیز و مبتنی بر فساد نداشته باشد. خوشبختانه دولت نیز پیش نویس لایحه‌ای را در این باره تهیه کرده که مقداری کند پیش می‌رود. اگر دولت بیش از این تعلل کند آن را با اصلاحاتی در قالب طرح ارائه می‌کنیم.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی، انضباط مالی دولت، سالم سازی فعالیت اقتصادی و ارتقای نقش نهادهای مدنی و عمومی در پیشگیری و مبارزه با فساد را به عنوان راهبردهای دیگر این فراکسیون برشمرد و گفت: نقش NGOها، نهادهای مدنی و رسانه‌ها در مبارزه با فساد بسیار موثر است. همچنین ما به عنوان یک راهبرد همکاری با نهادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای مبارزه با فساد را دنبال می‌کنیم.

وی بهبود عملکرد دستگاه‌های نظارتی در حاکمیت قانون و نظام مند کردن رویه‌های کنترلی و نهادینه سازی فرهنگ شفافیت را به عنوان دو راهبرد پایانی فراکسیون مطرح کرد و افزود: تعداد دستگاه‌های نظارتی زیاد است اما خروجی و کیفیت نظارت مطلوب نیست. به طوری که روز به روز دامنه فساد گسترده‌تر می‌شود که باید آسیب شناسی شود.

صادقی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شفافیت حداکثری گفت: انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها شفافیت را در دستور کار قرار دهند کما اینکه قوانین زیادی هم در این باره وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تضمین‌های موجود برای دفاع از افشا کنندگان فساد گفت: می‌توان با اصلاح قانون سلامت اداری بحث این روند را تسهیل بخشید کما اینکه ما پیش نویس طرحی را آماده کردیم که به موجب آن از کسانی که موارد فساد را کشف و آن را افشا می‌کنند حمایت می‌شود. همچنین آنها امنیت شغلی دارند. در این راستا اصلاح قانون مطبوعات برای حمایت از رسانه‌ها هم راهگشاست. همچنین پیشنهاد دادیم یک روز را به نام روز ملی افشای فساد و مشارکت عمومی در سالم سازی روابط اجتماعی نامگذاری کنند. البته که باید با انگیزه‌های انتقام جویانه هم برخورد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهبردهای فراکسیون آرمان گرایانه است، گفت: این راهبردها مقداری آرمان گرایانه است اما ما نگاه عملیاتی داریم که آن را اجرایی کنیم. خیلی هم دور از دسترس نیست. کما اینکه مبارزه با فساد سخت است.

صادقی با بیان اینکه نگاه ما به مقوله مبارزه با فساد نگاه ساختاری است، گفت: نگاه ما جنبه پیشگیرانه دارد. باید با پیش بینی‌هایی در راستای بهبود عملکرد دستگاه‌های نظارتی همچون مجلس حرکت کرد و البته که مجلس از بعد نظارتی بسیار ضعیف عمل می‌کند. اخیرا طرحی را در مجلس تهیه کرده‌ایم که کارکردهای نظارتی و ضمانت‌های اجرایی بیشتر داشته باشد.

وی افزود: شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی نیز در قوه قضائیه تشکیل شد که با فوت رئیس این شورا انگار این شورا هم فوت کرد. پیشنهاد ما این است که مجددا این شورا تشکیل شده و در مجلس استقرار یابد.

این عضو فراکسیون امید درباره موضوع حساب‌های قوه قضائیه گفت: ما درباره حساب‌های قوه قضائیه از ابزارهای نظارتی استفاده کردیم. اولین آن تذکر بود که بلوا را درست کردند. دومین ابزار سوال از وزیر اقتصاد بود که وزیر هم نتوانست پاسخگو باشد. آخرین ابزار نظارتی تحقیق و تفحص است که با امضای هفت نماینده از اصولگرا و اصلاح طلب و بدون نگاه جناحی و سیاسی شهریور ماه آن را تقدیم هیات رئیسه کرده و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد، کمیسیون نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه و وزیر دادگستری نوشت که هنوز یک سطر هم جواب نداده‌اند.

صادقی افزود: تحقیق و تفحص ما درباره نحوه هزینه کرد حساب‌های قوه قضائیه است که هیچ نهاد نظارتی بر آن نظارت ندارد. پول‌های حساب‌های قوه قضائیه بر خلاف اصل ۵۳ به خزانه بر نمی‌گردد و دیوان محاسبات هم حسابرسی نمی‌کند. همان زمان که مسئله مطرح شد آقای رضایی گفت که آنقدر حساب‌ها شفاف است که می‌توان در صدا و سیما نشان داد. ما می‌گوییم حداقل‌ترین کار آن است که به نمایندگان ملت گزارش دهیم با توجه به اینکه این اتفاق رخ نداده از رئیس کمیسیون اقتصادی خواستیم که طبق آئین‌نامه گزارش تفحص را به صحن مجلس ارائه کند. پیش بینی می‌کنیم که بتواند رای لازم را بگیرد.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده برای شفافیت در آرای نمایندگان و اطلاع مردم از آن گفت: همچنین ما طرحی برای جلوگیری از فرار مغزها آماده کردیم که به موجب آن ۲۰ درصد سهمیه استخدامی‌ها از طریق آزمون به نخبگان تعلق می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مجید انصاری در ارتباط با موضوع بررسی "لایحه اصلاح قانون پول‌شویی" در مجمع و تفکیک این لایحه با FATF، اظهار کرد: قانون مبارزه با پول‌شویی یک قانون داخلی برای کشور ما است که در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: با اینکه این موضوع قانون مهمی است و اگر به درستی اجرا شود جلوی گردش مالی ناشی قاچاق و مفسدان را متوقف می کند، اما به دلیل اینکه یکسری ایرادات و نواقصی داشت، موجب شد تا در مرحله عمل جدی گرفته نشود.  کشورهای بسیاری این موضوع را در قوانین خود دارند. FATF هم یکسری توصیه‌هایی برای اصلاح این قانون داشته است. این قانون به FATF  از این جهت مرتبط می شود که چهل توصیه به کشورهای جهان شده تا برخی قوانین داخلی‌ خود را در راستای مبارزه با پول‌شویی اصلاح‌ کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت لایحه اصلاح این قانون را به مجلس داد، مجلس هم آن را بررسی کرد و مواردی را به آن اضافه یا اصلاح کرد. فقط در سه مورد از ایرادات باقی مانده شورای نگهبان که مجلس به آن اصرار کرده بود،‌ مجمع ورود کرد.روز گذشته (شنبه) یکی از آن سه مورد در مجمع به تصویب رسید، دو مورد باقی مانده در جلسات آتی تصویب می شود.

انصاری خاطرنشان کرد: در حقیقت قانون مبارزه با پول‌شویی قانون جامع تری می شود و بسیار در مبارزه با فساد مالی تاثیرگذار خواهد بود. پالرمو و CFT  هم در مواردی که مجلس به مجمع ارسال کرده در دستور کار کمیسیون‌های کار دبیرخانه مجمع هستند.  بعد از کار کارشناسی که در کمیسیون‌ها صورت می گیرد، به جلسه رسمی مجمع خواهد آمد و مجمع نسبت به آن‌ها اتخاذ تصمیم خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به باور کارشناسان، وجود یک دولت غیور و شفاف که علاوه بر شجاعت در اقدام به تمامی تعهدات و سخنان خود پایبند باشد، در کنار استقلال سیاست‌گذار و ناظر بازار پول (بانک مرکزی) و امکان مقاومت مسوولان این نهاد در برابر خواسته‌های سیاسی، اضلاع اصلی پایه اول هستند. پایه حقوقی این پل، در احیای قانون ورشکستگی عنوان شده است. کارشناسان مدل چین را نمونه موفقی در قوانین ورشکستگی معرفی کردند. کمرنگ شدن عقود مشارکتی در شبکه بانکی، پایه دیگر این پل به حساب می‌آید. مطابق نظرات کارشناسی، بانک‌ها باید از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به سمت عقود مبادله‌ای حرکت کنند و عقود مشارکتی و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به بازار سرمایه و بانک‌های تخصصی و صنعتی واگذار شود. صاحب‌نظران معتقدند که پروسه اصلاحات بانکی باید در یک بازه حداکثر ۴ ساله صورت گیرد و در این زمان،بانک مرکزی با مدیریت خود از بروز پدیده پنیک در شبکه بانکی جلوگیری کند. همه اینها ابزارهای احداث پل عبور از ناترازی بانکی به حساب می‌آیند؛ برآورد هزینه احداث این پل نیز از دیگر موارد بحث در این نشست دانشگاهی بود.

پل عبور از ناترازی بانکی

اقتصاد ایران برای عبور از ابرچالش نظام بانکی، باید نزدیک به ۸۹۰ هزار میلیارد تومان بها دهد. این عدد برآوردی است که ازسوی کارشناسان در یک پنل تخصصی مطرح شد. صاحب‌نظران معتقدند که نظام بانکی برای رهایی از معضلات کنونی علاوه‌بر این هزینه، به یک دولت متعهد و شفاف، بانک مرکزی مستقل و شفاف، وجود قانون ورشکستگی مستحکم، هجرت عقود مشارکتی از بازار پول به بازار سرمایه و الگوگیری از اصلاحات بانکی در دیگر کشورها نیاز دارد. همچنین آنها تاکید دارند که اصلاحات باید طوری مدیریت شود که منجر به ایجاد پنیک بانکی نشود، اما در هر حال هیچ راه فراری برای پرداخت این خسارت وجود نخواهد داشت. این مباحث در میزگردی با عنوان «بررسی چالش‌های نظام بانکی ایران و نقش آن در حمایت از تولید ملی، اجرای عدالت و هدایت نقدینگی» مطرح شد که توسط دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تدارک دیده شده بود. این میزگرد تخصصی توسط علی میرزاخانی، سردبیر ارشد گروه‌ رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» اداره شد و میزبان طهماسب مظاهری، پرویز عقیلی کرمانی و تیمور رحمانی بود.

نگاه اول: ۳ ریشه معضل بانکی

طهماسب مظاهری رئیس سابق بانک مرکزی، معتقد است که نظام بانکی کشور دچار ۳ عارضه مهم است.

جنگ نرخ سود در بانک‌ها: از نظر رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، شکل سپرده‌گیری و دادن تسهیلات در نظام بانکی به‌طور سیستماتیک و دائمی، به‌گونه‌ای شده که سودی که بابت سپرده به مشتریان می‌دهند بیشتر از سودی است که از تسهیلات به‌دست می‌آورند و این باعث شده که روزانه ترازنامه آنها منفی باشد.

تسهیلات دیکته شده دولت: مظاهری ریشه دوم معضل بانکی را به تسهیلات دیکته‌ شده دولت‌ها به نظام بانکی منسوب کرد. به گفته او، دولت‌ها در طول ۲۰۰ سال اخیر در تمام دنیا از کسری بودجه رنج برده‌اند. چراکه در مقابل وظایف و مسوولیت‌های بسیار زیادی که دارند، دارای منابع محدود هستند. در کشور ما معمولا دولت‌ها، همواره از منابع بانکی که منابع مردم است، برای تسهیل وظایف خود استفاده کرده‌اند. در حقیقت کاری که دولت باید از درآمدهای خود برای مردم انجام دهد را با درآمدهای خود مردم انجام داده و کسری بودجه از جیب مردم پر شده که با انباشته شدن آن طی سال‌ها، چالش نظام بانکی را پدید آورده است. مظاهری ۳ روش را برای این رویکرد دولت توصیف کرد: تسهیلات اجباری، تکلیفی و دستوری.

دارایی‌های موهوم: موضوع سوم از نظر این کارشناس بانکی، دارایی‌های موهوم و دارایی‌های منجمد بانک‌ها است. او معتقد است که این ضعف مشترک بسیاری از بانک‌های کشور شده است، دارایی‌هایی که تنها در کاغذ ثبت شده و وجود خارجی ندارد.

نگاه دوم: برداشت غلط از سیستم بانکی تجاری

پرویز عقیلی کرمانی، ریشه معضلات فعلی نظام بانکی کشور را انتظارها و برداشت غلطی دانست که از سیستم بانکی پس از انقلاب شده است. عقیلی کرمانی تاکید دارد که اولین نگاه غلط از انتظاری است که از سیستم بانکداری تجاری می‌رود. به گفته این بانکدار باسابقه کشور، سیستم بانکداری تجاری قرار نیست تامین مالی درازمدت برای بنگاه‌های تولیدی اشتغال‌زا ایجاد کند یا قرار نیست تامین مالی احداث کارگاه‌های بزرگ تولیدی را برعهده گیرد؛ این کاری است که باید به بانک‌های تخصصی و صنعتی(بانک‌های توسعه‌ای) سپرده شود، همانطور که در پیش از انقلاب ۳ بانک تخصصی و صنعتی این کار را انجام می‌دادند و اکنون نیز بانک صنعت و معدن این وظیفه را برعهده دارد. عقیلی کرمانی، وظیفه بانک تجاری را سپرده‌گیری از مردم و ارائه تسهیلاتی بابت سرمایه در گردش، خرید مواد اولیه، تعمیر و ... واحدهای تولیدی عنوان کرد، چراکه او معتقد است سپرده‌های مردمی باید حداکثر ظرف یک سال قابلیت نقدشوندگی داشته باشند. به عقیده کرمانی، اشتباهی که در اول انقلاب شد این بود که ۳ بانک تخصصی و صنعتی را تبدیل به یک بانک کردیم. او در این باره گفت: «درحالی‌که معمولا در انقلاب‌های آن زمان، انقلاب به سمت آزاد شدن موسسات و شرکت‌ها بود، اما در انقلاب ما همه چیز به سمت سیستم چپ و دولتی پیش رفت.» به تعبیر عقیلی کرمانی، هنگامی که انتظار از بانک تجاری رود که برای احداث واحدهای بزرگ تامین مالی کند، به این معنی است که با پول کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهید و نتیجه آن وضعیتی می‌شود که نظام بانکی کشور اکنون دچار آن شده است؛ درحالی‌که بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی، از بودجه عمرانی دولت یا از تسهیلات درازمدت بانک جهانی تغذیه می‌شوند و این تغذیه متناسب با عمر دارایی شرکت‌ها است. به عقیده این مدیر ارشد بانکی، سیستم بانکی باید هر چه بیشتر به سمت عقود مبادله‌ای حرکت کند و درجه استفاده از عقود مشارکتی به حداقل رسد، چراکه این کار بانک نیست که در سرمایه‌گذاری با مردم مشارکت کند. عقیلی در مورد مساله بانکداری بدون ربا و نرخ بهره‌های موجود نیز یادآور شد که آنچه نرخ‌های سود بالا را پدید می‌آورد ریشه در نظام بانکی ندارد، بلکه به علت سیاست‌های دولت و وجود تورم‌های بالا در اقتصاد ایران است. او توضیح داد: «اگر دولت‌ها بد عمل کردند و کسری بودجه خود را با استقراض از بانک‌ها جبران کردند، نتیجه آن نرخ تورم بالا و متعاقبا نرخ بهره در نظام بانکی است؛ اگر انتقادی به این مساله وارد است باید به سیاست‌های دولت وارد شود.»

نگاه سوم: اثر بیماری هلندی در معضل بانکی

تیمور رحمانی، استاد دانشگاه و اقتصاددان حاضر در میزگرد، از منظر اقتصاد کلان به معضل بانکی نگاه کرد. یک سوال رایج در مورد اقتصاد ایران این است که چرا با وجود حجم نقدینگی بالا، بخش تولید از آن بی‌نصیب است؟ آیا این سوال را باید در نظام بانکی جست‌وجو کرد یا عملکرد اقتصاد کلان؟ رحمانی محور اولیه سخنان خود را حول این موضوع قرار داد. بررسی‌های این استاد دانشگاه نشان می‌دهد که نسبت نقدینگی به تولیدناخالص داخلی که در سال‌های اخیر صعودی شده، در کشورهای دیگر از جمله کشورهای نفتی چون قطر، عربستان و کویت، نیز رخ داده و از این منظر، اتفاق ویژه‌ای در ایران نیفتاده، البته دلیل افزایش سرعت نقدینگی در کشورها متفاوت بوده است. به گفته رحمانی، نقدینگی یا باید در قیمت‌ها یا تولید خود را نشان دهد. بررسی دیگر این استاد دانشگاه حاکی از این است که در اقتصاد ایران، نرخ رشد نقدینگی با نرخشاخص قیمت‌ها، در یک دوره ۶۰ ساله، بسیار شبیه به یکدیگر حرکت کرده‌اند. همچنین بررسی رابطه نقدینگی و تولید ناخالص داخلی حقیقی از سوی رحمانی بیانگر این است که نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ارتباط معناداری پیدا نکرده‌اند، در نتیجه مشخص می‌شود که نقدینگی ایجاد شده منتهی به سرمایه‌گذاری و تولید نشده است، در دوره‌‌هایی هم که رشد تولید بالا بوده، به زمانی بازگشته که ثبات در اقتصاد ایران وجود داشته است. نتیجه‌ای که رحمانی از داده‌های ارائه شده گرفت این بود که اگر رشد نقدینگی، بالا و اقتصاد، بی‌ثبات باشد، امکان ندارد حجم نقدینگی به سمت تولید حرکت کند؛ از نظر این استاد دانشگاه دلیل این مساله به فضای یک اقتصاد بی‌ثبات بازمی‌گردد که در آن کالاهای بسیاری هستند که سود سرشاری را برای سرمایه‌گذار به دنبال دارند و در یک حالت منطقی، احتمال حرکت سرمایه به سمت تولید کم است. رحمانی معتقد است که لازمه ثبات این است که رشد نقدینگی بالا نباشد. توضیحات این اقتصاددان نشان می‌دهد که معمای مطرح در اقتصاد ایران با این مضمون که چرا با وجود رشد نقدینگی بالا، همواره یکی ازمشکلات بنگاه‌ها، کمبود نقدینگی است، پاسخ ساده‌ای دارد: ما با رشد بالای نقدینگی بی‌ثباتی ایجاد کردیم و در بی‌ثباتی نیز نقدینگی به تولید نمی‌رود؛ هرگاه هم ثبات ایجاد شد نقدینگی خودبه‌خود به سمت تولید رفت، دهه ۴۰ شاهد این مدعا است که نرخ رشد نقدینگی در آن پایین بود. پس گفته‌های این اقتصاددان نشان می‌دهد که اگر نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود، دلیلش به سیستم بانکی کشور بازنمی‌گردد و آن را باید در عملکرد اقتصاد کلان جست‌وجو کرد.

رحمانی در مورد معضل بانکی، معتقد است که مسوولیت این مشکل، با سیاست‌گذاری است. او تاکید دارد که وظیفه تک‌تک عاملان اقتصادی نیست که اقتصاد را به راه راست هدایت کنند؛ بلکه وظیفه سیاست‌گذار است که ریل صحیح را ایجاد کند. این اقتصاددان بر این نظر است که اگر پس از انقلاب بانک‌ها دولتی هم نمی‌شدند، مشکلات مشابه حال در آنها ایجاد می‌شده است؛ چراکه او ریشه را در اقتصادی می‌بیند که از درآمدهای بادآورده نفتی ارتزاق می‌کند و بیماری مزمن هلندی در آن ماندگار شده است. به گفته این اقتصاددان، قبل از انقلاب که نه تحریمی بود و نه مشکلات فعلی، تورم در شرایط ایدهآل فروش نفت تا ۲۶ درصد صعود کرده بود. رحمانی معتقد است که بیماری هلندی بانک‌ها را از صراط مستقیم خارج کرد؛ چراکه این بیماری، فعالیت‌هایی را سودآور می‌کند که با تداوم تزریق درآمد نفتی، سودآوریشان پابرجاست و به محض قطع تزریق نفت، سودآوری محو می‌شود. او در این باره توضیح داد: «نمونه بارز این مساله، بخش مستغلات و صنایع مرتبط با آنها است. هیچ کس تا به حال به‌صورت تئوریک ثابت نکرده که بنگاه‌داری الزاما مضر است. مساله اصلی بنگاه‌داری بانک‌ها نبوده، مشکل از آنجا نشات گرفته که بیماری هلندی به سرمایه‌گذاری‌هایی که با درآمد نفت تداوم پیدا می‌کنند، ختم شده است. نتیجه این شد که با قطع تزریق درآمد نفتی، دارایی‌های منجمد آنها را گرفتار کرد.»

دیالکتیک نقدینگی

بحثی که از سوی تیمور رحمانی در مورد نقدینگی در این جلسه مطرح شد، توسط طهماسب مظاهری بازتر شد. مظاهری با اشاره به سیر تاریخی حجم نقدینگی در اقتصاد ایران گفت: «در پایان دولت هشتم حجم نقدینگی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بود اما در دو سال اول دولت نهم، به اندازه کل تاریخ اقتصاد ایران نقدینگی رشد کرد و به مرز ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. تا پایان دولت دهم نیز حجم نقدینگی به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شد و در ۶ سال گذشته نیز این حجم به ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.» او نیز معتقد است که این رشد هیچ تناسبی با رشد تولید ناخالص داخلی نداشته و بیشتر توضیح‌دهنده رشد قیمت‌ها است. مظاهری برای توصیف وضعیت فعلی نقدینگی از واژه «دیالکتیک» استفاده کرد. دیالکتیک شرایطی را توصیف می‌کند که دو پدیده‌ای که در ظاهر کاملا مغایر با هم هستند، در واقعیت در کنار هم وجود دارند. در مورد این بحث نیز با وجود سیل نقدینگی در کشور، صنایع و تولید در عطش آن هستند. مظاهری علت‌العلل این اتفاق را به عدم اعتقاد سیاست‌گذاران به محدودیت منابع نسبت داد. از نظر رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، این نقدینگی معضلات بانک‌ها را نیز تشدید می‌کند؛ چراکه بانک‌ها مطالباتشان از دولت را اجازه ندارند در مطالبات مشکوک‌الوصول وارد کنند، در نتیجه اینها در ستون مطالبات زنده بانک‌ها قرار می‌گیرند و وقتی در ستون مطالبات زنده هستند، بانک باید برای آن سود درنظر بگیرد و همین سود را نیز به سپرده‌گذاران می‌دهند، اما در واقع هیچ پول و سودی از دولت نگرفته‌اند. به گفته مظاهری، تسهیلات دیکته‌ای دولت از این زاویه بر معضل بانکی افزوده و شاید امروز فرصتی است که در لایحه بودجه ۹۸، بخشی از سیاست‌های مالی را بتوان اصلاح کرد. اما برای مهار رشد نقدینگی چه راهکارهای بنیادی را می‌توان به‌کار برد؟ به گفته مظاهری، یکی از منابع نقدینگی، روشی است که از سال ۵۲ برای تبدیل درآمد نفتی به ریال و واریزی به خزانه در اقتصاد ایران به‌وجود آمده است. در این روش مثلا شرکت ملی نفت با فروش نفت، یک میلیون دلار ارز به‌دست می‌آورد و این ارز به بانک مرکزی فروخته می‌شود، بانک مرکزی نیز معادل ریالی آن را به خزانه دولت واریز می‌کند تا خرج بودجه شود. مطابق توضیح مظاهری، اگر در حالت فرضی دلار ۳ هزار تومان در نظر گرفته شود، بانک مرکزی ۳ میلیارد تومان به دولت می‌دهد، این منابع چون از بانک مرکزی خارج می‌شوند در پایه پولی اثرگذار خواهند بود و با ضریب فزاینده حدودا ۶ (در حال حاضر) موجب خلق ۱۸ میلیارد تومان نقدینگی می‌شوند. به گفته رئیس سابق بانک مرکزی، این بانک در مرحله بعد دلار حاصل را نیز برای مصارف وارداتی می‌فروشد و از این محل ۳ میلیارد تومان نقدینگی از جامعهجذب می‌شود، اما آنچه که باقی می‌ماند ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی است. مظاهری تاکید دارد برای توقف این سیکل خلق نقدینگی، باید بانک‌‌های کشور به نقطه‌ای برسند که دولت به‌جای فروش دلار به بانک مرکزی، دلار را به بانک‌های تجاری بفروشد تا ریال موردنیاز را به‌دست آورد. در این حالت یکی از چشمه‌های نقدینگی را می‌توان بست. یک راه‌حل دیگر برای مهار رشد نقدینگی که از سوی عقیلی کرمانی مطرح شد، این است که دولت برای پوشش کسری بودجه، به جای دست‌اندازی به منابع بانکی به انتشار اوراق مشارکت (درازمدت) در بازار سرمایه روی بیاورد؛ هرچند در این باره دولت باید از نظر مالی کاملا منضبط باشد و به تعهدات خود عمل کند.

نقشه راه اصلاح

همه معضلاتی که نظام بانکی کشور دچار آن شده است، بازگشت از این مسیر و تعجیل در آغاز اصلاحات ساختاری را بیشتر گوشزد می‌کنند. این اصلاح نیاز به ابزارهایی دارد؛ کارشناسان میزگرد معتقدند که اصلاحات هم نیاز به منابع مالی گسترده و هم ابزارهای اجرایی قوی دارد. هجرت عقود مبادله‌ای از بازار پول به بازار سرمایه: مظاهری برای جلوگیری از کسری بیشتر ترازنامه بانک‌ها، اجرای تمام و کمال قانون بانکداری بدون ربا را توصیه کرد. او معتقد است که نظام سپرده‌گیری و تسهیلات‌دهی کاملا باید منطبق بر این قانون شوند؛ طوری که بانک به‌عنوان وکیل سپرده‌گذار، سودی را که از تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی دریافت می‌کند، در مالکیت خود نبیند و آن را در درآمدها و سود خود نیاورد، در این حالت بانک باید سود حاصل را به سپرده‌گذار بدهد و حق‌الوکاله خود را به‌عنوان درآمد شناسایی کند. مظاهری تاکید دارد که سود علی‌الحساب باید به نرخ‌های واقعی سود حاصل از تسهیلات نزدیک شود و در هنگام سپرده‌گیری یا سود علی‌الحساب اعلام نشود یا کمتر اعلام شود. در این حالت رقابت سالمی بین بانک‌ها اتفاق می‌افتد که آن بانکی که سود بیشتری به‌دست می‌آورد، امکان جذب سپرده‌گیری بیشتری خواهد داشت. اما عقیلی کرمانی با یک بخش از سخنان مظاهری مخالف است، عقیلی تاکید دارد که بانک‌ها تا می‌توانند باید از عقود مشارکتی فاصله بگیرند. او معتقد است که اکثریت مردم دنبال ریسک و سرمایه‌گذاری نیستند و بانک‌های ما نباید درگیر عقود مشارکتی شوند. در حقیقت برای تحصیل سود، بانک‌ها از عقود مشارکتی کمتر و از عقود مبادله‌ای بیشتر استفاده کنند. از نظر این بانکدار باسابقه، باید بحث مشارکت به‌طور کامل به بازار سرمایه منتقل شود. مظاهری نیز با این پیشنهاد عقیلی موافقت دارد؛ او بر این باور است که بانک‌ها باید از عقود مشارکتی کمتر استفاده کنند و درجه استفاده از عقود مبادله‌ای افزایش یابد؛ از نظر مظاهری این رویه باید تا جایی ادامه یابد که تصحیحی در قانون بانکداری بدون ربا اتفاق افتد و عقود مشارکتی به‌طور کامل از آن حذف شوند تا این عقود تنها در بازار سرمایه قابل دسترس باشند.

هزینه درمان: عقیلی کرمانی در این میزگرد اعلام کرد با توجه به‌صورت‌های مالی منتشر شده بانک‌ها توسط بانک مرکزی در پایان شهریور سال‌جاری، ۱۰۱ میلیارد دلار با نرخ ۸۸۰۰ تومان نیاز است تا برای تجدیدساختار بانک‌ها هزینه شود. این عدد نزدیک به ۸۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ مطابق آمارهای بانک مرکزی مجموع سپرده‌های دیداری و غیردیداری در شبکه بانکی در انتهای شهریور ماه در حدود ۱۶۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است، در نتیجه مطابق محاسبات عقیلی کرمانی، اقتصاد ایران معادل ۵۴ درصد سپرده‌ها، نیاز دارد تا از ابرچالش نظام بانکی رها شود. همچنین اگر این عدد را در برابر تولید ناخالص داخلی مقایسه کنیم، حدود ۵۰ درصد آن خواهد بود. این بانکدار در محاسبه خود ارزش واقعی و منصفانه دارایی‌ بانک‌ها را مورد ارزیابی قرار داد که در آن بیش از ۴۰ درصد از دارایی‌های موهوم به‌عنوان ارزش واقعی در نظر گرفته شده است. مطابق گفته عقیلی کرمانی، کره‌جنوبی ۲۰ سال پیش در حدود ۱۶۷ میلیارد دلار برای تجدید ساختار خرج کرد، که در آن زمان حدودا معادل ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می‌شد.

ابزارهای حقوقی و اجرایی: عقیلی کرمانی معتقد است که در مقام اجرا، باید یک دولت شفاف و قوی وجود داشته باشد که تماما بر گفته‌های خود پایبند باشد. علاوه بر دولت، بانک مرکزی نیز باید از قدرت و شفافیت لازم برخوردار و از یک مدیر مقتدر بهره‌مند باشد. به گفته عقیلی کرمانی، در کنار اینها باید از الگوی کشورهای دیگر در اصلاح نظام بانکی استفاده شود. او معتقد است در زمینه حقوقی نیز باید یک قانون ورشکستگی محکم در اقتصاد ایران موجود باشد که در این مورد، می‌توان از چین الهام گرفت. چراکه چین ۱۲ سال قوانین ورشکستگی کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد و نقاط قوت آنها را در یک قانون جمع‌آوری کرد. عقیلی کرمانی در مورد صندوق ضمانت سپرده‌ها نیز پیشنهاد داد که پوشش ۱۰۰ میلیون تومانی سپرده‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان ارتقا یابد تا از این طریق حدود ۹۹ درصد سپرده‌گذاران پوشش داده شوند، در مورد مابقی سپرده‌گذاران کلان نیز آنها با توجه به ریسکی که کردند می‌توانند در مدیریت موسسه اعتباری یا بانک ورشکسته شریک شوند. در نهایت، برنامه زمانبندی این اصلاح از نظر عقیلی کرمانی بایدحداکثر تا ۴ سال اجرا شود تا با فوت وقت کمتر و فرصت کمتر برای فساد، برنامه اصلاح پیاده‌سازی شود. البته در این زمینه، تیمور رحمانی تاکید کرد که باید پروسه اصلاح طوری مدیریت شود که مساله هجوم سپرده‌گذار رخ ندهد و بانک‌ها با پدیده «پنیک» مواجه نشوند.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ علی مطهری تاکید کرد:بازگرداندن طرح و لایحه ای از مجمع به مجلس کاری خلاف اختیارات  است و مجمع صرفا می تواند بین مجلس و شورای نگهبان داوری کند و اگر  براساس نظارت  مجمع تشخیص بر اجرای سیاست های کلی نظری داشته باشد  باید در ضمن برسی  طرح و یا لایحه در مجلس نظراتش را اعلام کند.

وقتی طرح و لایحه ای در صحن مجلس تصویب شد مجمع اختیار بازگرداندن آن را ندارد

وی افزود: وقتی لایحه و طرحی در صحن مجلس  تصویب شد مجمع نمی تواند  آن را انطباق دهد  وبه مجلس اعلام کند  باید اصلاح شود و  این اقدام  یک بدعت خطرناک است و اختیارات قانونی مجلس را محدود می کند.

به اعتقاد من  مجلس باید در مقابل باز گرداندن لایحه CFT توسط مجمع تشخیص مقاومت کند

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ما بیش از هزار سیاست کلی داریم و این نوع عملکرد دست مجلس را برای قانون گزاری محدود می کند و اگر می خواهند این کار بشود باید قانون اساسی تغییر کند  نه اینکه نقش یک شورای نگهبان جدید رو ایفا نمایند و به اعتقاد من  مجلس باید مقاومت کند چرا که  در چارچوب اختیاراتی که رهبری به مجمع تفویض کردن هم نیست.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()